דיכאון ,דכדוך ומה שביניהם

דיכאון, דכדוך, יאוש – מוכר, מפחיד, מה ההבדל בינהם.רבות אנו שומעים אנשים שמדברים ובתוך המשפטים שלהם מופיעות מילים כמו:

"איזה דיכאון, אני מדוכא, אני מיואשת, אני ביאוש טוטאלי".

הנה ההגדרה למילה דיכאון : " דיכאון הוא מצב רפואי נפוץ המתאפיין בתקופות ממושכות של מצב רוח ירוד, הערכה עצמית נמוכה ותחושות עזות של עצבות וייאוש. אחת השאלות הנפצות האם אפשר להתגבר על דיכאון?

אני רוצה קצת שתבחינו בין המצבים:

דכדוך- הוא מצבים של באמת מצב שהנפש חווה מצב רוח ירוד, תחושה של עצבות, אך הוא מתרחש לפרקים קצרים והוא בעצם "בא והולך".

דכדוך יכול להתלוות למחלות שונות או מערכות בגוף שלא עובדות באופן תקין, כדוגמת בלוטת התריס, תופעות גיל המעבר, מחלת הנשיקה ועוד.  תחושת דכדוך נוצרת לעיתים בעקבות אירועי חיים המעוררים רגש זה, ולעיתים זכרונות מאירועים אלו וחשיבה שלילית אודותיהם ממשיכים להזין את התחושות השליליות ולהגביר את חוסר האונים, חוסר בטחון וחוסר התקווה.

דיכאון- מצב עמוק יותר שהנפש חווה מצב רוח ירוד במצב קיצוני, תחושה של קדרות, חוסר בטחון, חוסר הערכה עצמית, עצב גדול, חוסר תשוקה לחיים בכלל. זה יכול להימשך תקופה ארוכה , אפילו במשך שנים.

דוגמאות לדיכאונות:

דיכאון לאחר לידה. מצב שהנפש עברה טלטלה רצינית במהלך הלידה או  מעט אחריה ומלווה בשינויים הורמונליים אצל היולדת, העייפות מצטברת, עומס מטלות גדל ומתחוללים שינויים בשגרה ובתפקידים במשפחה. אלה ועוד עלולים להוביל לתחושות של עצבות ודכדוך – אשר מאוד שכיחות בשבועות הראשונים שלאחר הלידה. מדובר בתחושות טבעיות ולרוב הן חולפות, ללא השפעות ארוכות טווח משמעותיות. אך לעיתים בחלק מהמקרים לא רק שהתחושות לא חולפות, אלא אף מחמירות – וכשזה המצב, ככל הנראה מדובר בדיכאון אחרי לידה. עצבות רבה, בכי בלתי נשלט, עצבנות, תסכול, ייאוש, אשמה, בדידות, תחושות ריקנות ועוד.

כמו כן, יש דיכאון בעקבות מצבים מסויימים שחווים תחושות של חוסר סיפוק עצמי, חוסר אמון בעצמי ובסביבה, עצבות, שפלות, חוסר בטחון ועוד.

יאוש- מצב שהנפש נמצאת בשפלות הכי נמוכה. אין יותר נמוך מזה. האדם מרגיש שאי אפשר לשנות יותר ואז בעצם "מרים ידיים"  ומה שיקרה יקרה, אפאטיות. לדעתי, זה מצב הכי קשה שיש.

הכותבת: איריס בן-ארי, מטפלת רגשית מומחית בתת מודע ובפרחי באך.

גם אתם רוצים להיות חלק מהמסע?

info@irisbenari.co.il